Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)

Is uw auto:

Bent u een particulier en koopt of leaset u op of na 4 juni 2020 een volledig elektrische personenauto in de kleinere of compacte middenklasse? Dan komt u in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). De subsidieregeling is voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s.

Deze subsidie is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon die privé een auto koopt of leaset). U komt eenmalig in aanmerking voor subsidie als wordt voldaan aan de voorwaarden. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025, tenzij het budget eerder op is.

Welke elektrische personenauto’s?

Wilt u in aanmerking komen voor subsidie? Dan moet de elektrische personenauto voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Een 100% elektrische personenauto met een actieradius* van minimaal 120 kilometer.
  • De catalogusprijs* (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
  • De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto.

*Een uitleg van de termen die in de subsidieregeling worden gebruikt en wat we er onder verstaan, vindt u in de Begrippenlijst.

Wanneer is er sprake van een nieuwe personenauto?

Personenauto waarvan – volgens de vermelding in het kentekenregister RDW – gelijk zijn:

  • de datum eerste toelating;
  • de datum eerste tenaamstelling
  • de datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd

Let op: het is belangrijk om dit bij koop of lease van een nieuwe personenauto te controleren. Het kan namelijk voorkomen dat een auto al eerder op naam van het auto- of leasebedrijf (lessor) is geregistreerd of een andere vorm van voorregistratie heeft gehad. Is dit het geval en u koopt of leaset deze auto, dan wijkt de datum van tenaamstelling op uw naam af van de datum van eerste toelating en/of eerste inschrijving van de personenauto in het kentekenregister. Deze auto wordt dan voor de SEPP-regeling niet als ‘nieuw’ maar als ‘gebruikt’ aangemerkt, ongeacht de kilometerstand van de auto. De auto komt dan in aanmerking voor een subsidie van € 2.000. Alleen als de genoemde drie data gelijk zijn, komt de auto in aanmerking voor een subsidie van € 4.000,-. Het is belangrijk om hier goed rekening mee te houden.

Autolijst SEPP 2020

Op de Autolijst SEPP 2020 staan merken, modellen (handelsbenamingen) en typen elektrische personenauto’s waarvan bij RVO bekend is dat ze in aanmerking komen voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. De lijst is samengesteld met informatie van importeurs en dealers. De autolijst helpt u om snel inzicht te krijgen of de auto voldoet aan de voorwaarden.

De hoogte van de geregistreerde catalogusprijs* in het kentekenregister van RDW, bepaalt of de auto valt binnen de bandbreedte van de subsidieregeling. RVO controleert bij de RDW of aan deze eis wordt voldaan.

Bedragen

Voor 2020 en 2021 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen:

  • Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease = € 2.000
  • Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease = € 4.000

Budget

Het budget is verdeeld over de periode 2020 tot 2025. Het totale beschikbare budget voor 2020 is € 17,2 miljoen. Het budget voor nieuwe elektrische personenauto’s is € 10 miljoen en voor gebruikte elektrische personenauto’s € 7,2 miljoen. De jaarbudgetten voor 2021 en later volgen.

Veelgestelde vragen

Achtergrond

Het kabinet wil rijden met volledig elektrische kleine en compacte middenklasse personenauto’s aantrekkelijker maken. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen broeikasgassen uit. Ze zijn daarnaast energiezuinig, goed voor het klimaat en dragen bij aan schone lucht. Particulieren in Nederland die een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen of leasen komen daarom vanaf 4 juni 2020 in aanmerking voor een subsidie.

Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof (benzine en diesel) kleiner. Ook de gebruikskosten zijn lager. In combinatie met vrijstelling van wegenbelasting tot 2025 wordt een elektrische auto ook in de (kleinere en compacte) middenklasse segmenten aantrekkelijk.