DSG Reparaties

Heeft u een auto van de VAG groep uitgevoerd met een
DSG versnellingsbak?

Heeft uw auto last van
onderstaande symptomen?
  • De DSG schakelt niet bij hoge toeren
  • Vertragingen in het acceleren
  • Verschillende geluiden uit de versnellingsbak
  • De DSG schakelt onnodig terug bij versnellen
  • Veel te vroeg of te laat opschakelen
  • Geluid bij het afremmen net voor de auto tot stilstand komt

Dan heeft u een problemen heeft met uw DSG versnellingsbak. Blijf niet te lang doorrijden met deze problemen om meer schade en hogere kosten te voorkomen. Het is verstandig om zo snel mogelijk een afspraak te maken met Autobedrijf Kars ten Have wij hebben de kennis en apparatuur in huis om een juiste diagnose te doen. Zo dat wij u goed kunnen adviseren in de mogelijkheden met betrekking tot revisie en reparatie van de DSG versnellingsbak.

Wij zijn TVS/DSG Dokter specialist erkend wat houd dit in? Wij worden bijgestaan door de beste DSG specialist van Europa genaamd TVS Engineering (ook wel DSG dokter genoemd) in Varsseveld. Wij als Bosch Car Service hebben een samenwerking met dit bedrijf. Door deze samenwerking kunnen wij gebruik maken van hun kennis en know how, over DSG Versnellingsbakken en de programmering daarvan. Je wordt niet zomaar erkend door dit bedrijf we hebben hiervoor een training moeten volgen en het benodigde speciaal gereedschap voor aangeschaft. Door deze samenwerking kunnen wij ook software updates aan DSG versnellingsbakken doen. Deze updates staan er om bekend om het schakel gedrag van de DSG versnellingsbak aanzienlijk te verbeteren.

DSG staat voor: Direktschaltgetriebe. Een DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde conventionele versnellingsbak. De DSG heeft twee koppelingen, twee primaire assen, twee secundaire assen.

Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar de twee versnelling wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd en vindt een gelijktijdige koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden.

De oneven versnellingen bevinden zich op de primaire as, de andere versnellingen en de achteruit op de tweede secundaire as.

Hoe werkt een DSG versnellingsbak?

Voor- en nadelen van een DSG

Met een DSG kan snel geschakeld worden. Het enige nadeel van sommige DSG versnellingsbakken is dat hij deze weinig koppel aan kunnen en daardoor alleen in combinatie met lichte motoren kunnen worden gebruikt. Echter zijn er ook DSG-versnellingsbakken die wel degelijk veel koppel kunnen zoals de 7-traps versie van de Bugatti Veyron EB16.4. De ontwikkeling van dergelijke bakken is echter zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zijn.

Varianten DSG

Er zijn een tweetal soorten DSG koppelingen. Een droge en een natte koppeling. De droge koppeling is voorzien van een enkele koppelingsplaat die in het luchtledige draait. De natte koppeling bestaat uit meerdere platen in een oliebad. Door het oliebad is er meer koeling waardoor er in hogere koppel geschakeld kan worden.

Merken en types

Er zijn verschillende merken en types die een DSG automaat hebben:

  • Volkswagen: Passat, Variant, Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco
  • Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel “S-Tronic” genoemd in nieuwere modellen).
  • Seat: Ateca, Altea, Leon, Toledo en Ibiza.
  • Skoda: Octavia, Superb, Yeti en sinds 2013 ook de Fabia.

Interesse? Maak hier gelijk een afspraak!